moje artykuły
ORM – Opóźniony rozwój mowy

Rozwój mowy dziecka odbywa się etapami, które mają swój charakterystyczny czas występowania. U prawidłowo rozwijającego się malucha można zaobserwować okres melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecięcej. Każdy z tych etapów zaprezentowałam we wcześniejszych artykułach. Niestety nie zawsze mowa dziecka rozwija się w sposób prawidłowy. Najczęściej jej opóźniony rozwój rodzice zaczynają dostrzegać w 2-3 roku życia, … Kontunuuj

separator
Ćwiczenia oddechowe – inspiracje!

Prawidłowe oddychanie to podstawa poprawnej wymowy, ale przede wszystkim mocnego głosu. Ćwiczenia oddechowe są niezwykle istotne w terapii logopedycznej, a poza tym to okazja do świetnej zabawy. Mimo, iż na rynku dostępne są gotowe pomoce do treningu oddychania, można je również przygotować w domowych warunkach. Nie wymagają zbyt wiele pracy, a jeżeli dodatkowo wykonamy je … Kontunuuj

separator
Język dziecka w dobrej formie!

Język to narząd pełniący istotną funkcję podczas takich procesów jak oddychanie, połykanie oraz mówienie. Wszystkie te czynności wymagają prawidłowej pozycji języka, czyli jego pionizacji. Pamiętajmy, że język to mięsień. Dlatego każda nieprawidłowość w jego funkcjonowaniu może być wyćwiczona. Ważna jest systematyczna, codzienna praca.  Co to znaczy pionizować język? To umiejętność unoszenia czubka języka do wałka … Kontunuuj

separator
Prawidłowe oddychanie a rozwój mowy

Podstawowym celem oddychania jest dostarczenie do organizmu niezbędnego do życia powietrza. Fizjologiczne i prawidłowe oddychanie to pobieranie powietrza drogą nosową. Jednak w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na tlen człowiek częściowo oddycha także pobierając powietrze drogą ustną, podobnie jak podczas mówienia. Dlaczego oddychanie drogą nosową jest ważne? 1. Wpływa na właściwy rozwój zespołu ustno-twarzowego dziecka. W trakcie … Kontunuuj

separator
Korekta wad wymowy – u kogo?

Wymowę uznajemy za wadliwą w przypadku, gdy dana głoska realizowana jest w sposób odmienny brzmieniowo od ogólnie przyjętej normy. Za przyczyny wad wymowy możemy uznać: nieprawidłowości w budowie lub słabą sprawność aparatu artykulacyjnego; nieprawidłowe nawyki ruchowe narządów mowy, mające swe początki w przebiegu czynności żucia, gryzienia, połykania, oddychania; uszkodzenia narządu słuchu lub zaburzenia w funkcjonowaniu … Kontunuuj

separator
Etap swoistej mowy dziecięcej – 6 i 7-latki

Etap swoistej mowy dziecięcej ma swój koniec po ukończeniu siódmego roku życia. U dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym bardzo wyraźnie dostrzeżemy wszelkie opóźnienia lub zaniedbania w rozwoju mowy z poprzednich okresów. Konieczne jest wówczas podjęcie systematycznej terapii logopedycznej. Na tym etapie dziecko posługuje się już swobodnie mową, ale proces rozwoju języka jest nadal kontynuowany. … Kontunuuj

separator
Wspomaganie mowy – ćwiczenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców

Odpowiednio dobrana zabawa z dzieckiem w domu, może przynieść mu wiele korzyści. Co można wykorzystać, by wspomagać mowę? Dla wspomagania mowy istotne jest ćwiczenie ręki, w tym precyzyjnych ruchów dłoni i palców (czyli tzw. motoryki małej). Co to oznacza? Ścisły związek pomiędzy mową a ręką zachodzi w mózgu. Ośrodki mózgowe odpowiedzialne za ruch ręki zlokalizowane … Kontunuuj

separator
Etap swoistej mowy dziecięcej – 5-latki

Rozwój mowy pięciolatka przypada również na etap swoistej mowy dziecięcej, trwające od trzeciego do siódmego roku życia. Charakterystyczne jest to, że u dzieci w wieku przedszkolnym dostrzega się rozbudowaną aktywność ruchową, wzrost zainteresowania światem, zjawiskami przyrodniczymi, a w ślad za tym niekończące się ciągi pytań (o nazwę, przyczynę, skutek). To również czas kiedy intensywnie bogaci … Kontunuuj

separator
Etap swoistej mowy dziecięcej – 3 i 4-latki

Etap swoistej mowy dziecięcej przypada na okres od trzeciego do siódmego roku życia. To rozległy czas, w którym dziecko uczy się poprawnie wypowiadać słowa, cały czas wzbogaca słownictwo oraz rozwija umiejętność budowania zdań złożonych. Bardzo ważnym zjawiskiem jest spontaniczna aktywność słowna. Trzyletni maluch samodzielnie porozumiewa się z otoczeniem. Wypowiada się z własnej potrzeby. Swobodnie operuje … Kontunuuj

separator
Pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia, czyli… pierwsze zdania

Pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia w mowie dziecka pojawiają się pierwsze zdania. Podobnie, jak na pozostałych etapach kształtowania się mowy, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że każdy maluch ma swoje tempo. W tym wypadku oznacza to, że jedno dziecko może zacząć tworzyć zdania szybciej, a inne wolniej. To wyjątkowo twórczy okres. Początkowo usłyszymy zestawienia … Kontunuuj

separator