moje artykuły

Wspomaganie mowy – ćwiczenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców

Odpowiednio dobrana zabawa z dzieckiem w domu, może przynieść mu wiele korzyści.

Co można wykorzystać, by wspomagać mowę?

Dla wspomagania mowy istotne jest ćwiczenie ręki, w tym precyzyjnych ruchów dłoni i palców (czyli tzw. motoryki małej).

Co to oznacza?

Ścisły związek pomiędzy mową a ręką zachodzi w mózgu. Ośrodki mózgowe odpowiedzialne za ruch ręki zlokalizowane są tuż obok ośrodków odpowiedzialnych za mowę. Pobudzając jeden z nich oddziałujemy na drugi.

Inicjujmy aktywność dziecka od najmłodszych lat.

Rozwój sprawności rąk następuje w ciągu pierwszych 12-miesięcy życia – od pierwszych nieporadnych dotknięć przedmiotów, do manipulacji nimi (umiejętności chwytania i operowania przedmiotami).

Roczne dziecko sprawnie porusza obiema rączkami, chwyta i manipuluje przedmiotami, choć jeszcze nie z taką precyzją jak dorosły. Poza tym potrafi mazać kredkami po papierze, ustawiać w rzędy mniejsze zabawki, otworzyć pudełko, wyjąć drobne przedmioty itp. Wszystkie manipulacyjne ruchy doskonali przez kolejne lata życia.

Przeróżnymi ćwiczeniami możemy aktywizować rączki i paluszki dziecka na każdym etapie życia.

Od pierwszych chwil życia:

  • dotykanie, ugniatanie materiałów o różnej fakturze,
  • zabawy książeczkami sensorycznymi, grzechotkami, miękkimi pacynkami,
  • gdy już siedzi, pozwalanie na samodzielne przyjmowanie pokarmu rączkami.

Z nieco starszym dzieckiem pobawmy się w:

Malowanie
Do wyboru mamy przeróżne farby (do malowania pędzelkami, dłońmi oraz do stempli). Malujmy z dzieckiem na dużych arkuszach papieru. Mogą być one rozwieszone na ścianie, szafie itp. Ciekawą propozycją będzie malowanie rozmaitymi przedmiotami: wałkami, gąbkami, myjkami, ścierkami, płatkami kosmetycznymi, sznurkami itp. Można malować na różnych powierzchniach, takich jak: gaza, bandaż, papier ścierny, szkło, plastik.

Rysowanie
Na rynku dostępne są nietoksyczne kredki, z atestem, co oznacza, że pierwsze bazgroły może śmiało wykonywać już roczne dziecko. Dwulatek z kolei zainteresuje się prostymi kolorowankami. Na każdym etapie bardzo atrakcyjne dla dziecka będzie wspólne rysowanie z rodzicami  (możemy prezentować maluchom jak narysować domek, słońce, drzewko itp.). Starsze szkraby zachwyci rysowanie w szablonie, w konturze (kontur pogrubiamy np. za pomocą kleju i sznurka lub plasteliny), kalkowanie rysunków, obrysowywanie przedmiotów, rysowanie po śladach, łączenie kropek lub rysowanie według własnej inwencji twórczej dziecka.

Wyklejanie
Naklejkami możemy zainteresować już niemowlaka. Ciekawą propozycją jest taśma do metkownicy. Naklejki te są łatwiejsze do oderwania. Dziecko może odklejać i przyklejać je na kartce lub papierowym talerzyku. Z kolei zwykłe naklejki przyklejane na kartce, mogą służyć jako baza do dalszego rysunku. To jednak zadanie dla dwulatka. Podobnie jak wyklejanie kawałkami papieru lub kuleczkami z bibuły. Ze starszymi dziećmi świetnie wychodzi tworzenie obrazów za pomocą nasion, mąki, kaszy, kolorowej soli i innych sypkich substancji.

Lepienie
Tutaj mamy ogromne pole do popisu. W internecie dostępnych jest wiele przepisów na przeróżne masy plastyczne. Dziecko może ugniatać je w różne formy, wałkować dłonią lub robić precyzyjne kształty.

Wycinanie
Pierwsze cięcia wykonuje dopiero 3-latek. Przy tej zabawie istotne jest, by asystować dziecku – przytrzymać kartkę, pomagać operować nożyczkami. Wprawnemu w wycinaniu dziecku, zaproponujmy precyzyjne cięcie po liniach.

Nawlekanie
Nawlekanie koralików, makaronu, guzików,  przewlekanie sznurków, sznurowadeł przez duże otwory w kartonie to zadanie dla przedszkolaka. Wiele pomocy można wykonać samemu. Na rynku dostępne są również specjalne gry do przewlekania oraz zestawy do wykonywania biżuterii, w tym korali.

Inne:

  • zabawy klockami,

  • gra na instrumentach,

  • odgadywanie nazw przedmiotów ukrytych w woreczku (dziecko odgaduje przez dotyk),

  • rzucanie, podrzucanie, przerzucanie z ręki do ręki piłeczki, woreczków,

  • przebieranie drobnych elementów np. grochu od fasoli, ryżu, guzików wrzuconych do kaszy itp.,

  • przyczepianie i zdejmowanie „żabek” do wieszania prania,

  • wyciąganie drobnych elementów z budyniu, kisielu,

  • różnego rodzaju sortowniki.

Zapraszam do kreatywnej zabawy!

separator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.