moje artykuły

„Ma-ma, ta-ta, ba-ba, da-da” – pierwsze słowa dziecka

Na okres pomiędzy 1 a 2 rokiem życia przypada drugi etap kształtowania się mowy. Dziecko wkracza w stadium wyrazu. Bogaci słownik, uczy się znaczenia nowych słów, ale przede wszystkim zaczyna je wypowiadać.

Charakterystyczne na tym etapie jest to, że maluch znacznie więcej rozumie niż potrafi wypowiedzieć. Najpierw poznaje otoczenie, a później nazywa znane mu przedmioty, osoby czy zjawiska.

Pierwszym językowym kontaktem dziecka z otoczeniem są wyrazy dźwiękonaśladowcze (np. krowa – muu, kurczak – pi-pi, pociąg – fu-fu). Zastępuje zbyt trudne słowa – łatwiejszymi do wymówienia. Dlatego warto wykorzystywać je w zabawie.

Początkowo dziecko wypowiada kawałki słów. Najczęściej pierwszą lub ostatnią sylabę. Z czasem zaobserwujemy, jak tworzy całe wyrazy, np. ma-ma, ta-ta, ba-ba, da-da. Z każdym dniem rozszerza repertuar głosek, co pozwala mu wypowiadać nowe, proste wyrazy.

Rozkwit tego okresu przypada na około 15 miesiąc życia dziecka. Jest on ściśle związany z pojawiającą się umiejętnością chodzenia oraz intensywnym rozwojem umysłowym. Obserwuje się większą aktywność ruchową i poznawczą. Maluch przemieszcza się i dotyka nowych rzeczy. Próbuje nazwać napotkane przedmioty i naśladować dźwięki, które one wydają.

Co warto wiedzieć?

Okres ten przynosi znaczny postęp w kształtowaniu się mowy:

  • dziecko wymawia prawie wszystkie samogłoski ustne: a, o, u, e, i, y,

  • wymawia spółgłoski: p, b, t, d, m, n, ś, k czasem ć,

  • pozostałe zastępuje innymi, o zbliżonym miejscu artykulacji.

W wieku 18 miesięcy przeciętne dziecko posiada słownik liczący około 50 słów, które umie powiedzieć oraz około 100 słów, które rozumie.

Co może zaniepokoić w rozwoju dziecka?

  • w słowniku dziecka nie pojawiają się nowe wyrazy,

  • nie wykazuje ono aktywności poznawczej, nie interesuje się tym, co go otacza,

  • nie kojarzy wypowiadanych wyrazów z konkretnymi przedmiotami, osobami (odnosi się wrażenie, że są one „nagrane” i „odtworzone”, bez zrozumienia ich znaczenia),

  • nie reaguje na bodźce dźwiękowe, a także znajome twarze,

  • nie rozumie prostych poleceń np. daj,

  • na przestrzeni kilku miesięcy nie widać żadnych postępów.

W przypadku wątpliwości związanych z rozwojem mowy  u Państwa dzieci zapraszam na bezpłatne konsultacje e-mail pod adresem: [email protected] lub poprzez formularz kontaktowy na stronie www.szaja.pl .

separator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.